Hej

torsdag 25 oktober 2012

Behöver lite tips

Har känt lite på sistone att det varit svårt att komma på bra middagsmat. Det känns som att det alltid blir det "gamla vanliga" och nu känner jag mig till viss mån trött på det. Jag skulle behöva lite inspiration. Jag vill väl inte påstå att vi inte äter varierad mat för det gör vi ändå. Men just när man är lite trött och inte orkar stå i köket halva dagen bara för att slänga ihop mat så blir det lätt samma maträtter

När vi storhandlar så åker de vanliga sakerna ner i vagnen så som bröd, köttfärs, fläskfile, sallad, krossade tomater, potatis, lax, torsk, kyckling, mejeriprodukter och lite annat smått som behöver fyllas på (kryddor, bakgrejer, pålägg osv). med andra ord brukar vi ha det mesta hemma när vi varit och handlat. Och trots det så blir det samma rätter om och om igen. Inte för att vi egentligen har tröttnat på att äta rätterna men ibland fastnar man liksom i sitt eget tänk och inspirationen dör ut. Det finns ju 1000 saker man kan göra med kyckling och ändå blir det mest stekt kyckling i bitar med olika kryddor, sås och ris till. Samma sak med laxen... oftast bara enkelt in i ugn med kryddor, sås och potatis/ris. Baconsås med pasta är också en enkel och återkommande rätt. Tacos lika så. Eller spaghetti med köttfärssås. Soppa blir det ibland på hösten här också, det gillar vi. Potatis och purjolökssoppa, kyckling och pastasoppa eller fisksoppa. Fläskfile med currysås och ris är en annan favorit.
 
Vi är i princip allätare här hemma. Ändå tycker jag att det är svårt att komma på nya rätter (eller är det kanske orken som sätter stopp efter en lång dag på jobbet?). Så nu efterlyser jag lite inspiration i matväg. Vad brukar ni äta hemma? Till vardags och när det ska vara lite finare? Alla tips är välkomna, vi gillar som sagt det mesta och tycker det är kul att testa nya saker.

1 kommentar:

  1. Jag lagar mycket asiatisk mat - främst thai. Det är enkelt, gott och nyttigt. Har en kategori på bloggen där jag samlat lite recept och bilder på min matlagning.

    Kanske hittar du något spännande där du vill testa? Bara att skrolla ner: http://tussilulls.blogg.se/category/min-matlagning.html

    Och saknas recept på någon rätt som du blir sugen på är det bara att hojta till! :)

    SvaraRadera