Hej

söndag 19 augusti 2012

Följa landets lagar

Hur många är det egentligen som följer landets lagar? Ni vet alla de där småsakerna som de flesta ändå gör så att det helt plötsligt blir normalt. Så som att ladda ner musik, filmer, spel och annat kul. Eller att köra (mycket) för fort på vägarna.

Vi bestämde oss för ett tag sedan att det var dags att sluta med allt det där som "alla andra" gör. Att alla andra gör det gör det nämligen inte mer rätt. De flesta skulle väl dra sig för att gå in i en video/musikaffär och sno med sig varor. Möjligtvis kolla på prislappen, tycka att kostnaden var för hög och gå ut. Gå raka vägen hem och istället ladda ner det man ville ha.... helt kostnadsfritt. MEN, det är faktiskt inte mer rätt än att gå till butiken och stjäla.

Till vår stora glädje har vi nu insett att det inte ALLS kostar sådana stora summor att faktiskt, lagligt och ärligt, köpa de filmer vi vill ha. Har hittat massa kvalitéfilmer på ICA, Willys och utförsäljningar där det varit 3 för 99 kr, 50 % osv.

Så mycket film som vi köpt den senaste tiden har vi nog inte gjort under flera år tidigare. Men ack så skönt det känns att veta att man gjort sin lilla del för samhället och att man med gott samvete kan titta. Det har dessutom blivit mycket mindre strunt vi tittar på. Nu köper vi det som vi vet/anar är av god kvalité.

Vad kommer till exempelvis bilkörning så tycker jag att det är fruktansvärt hur fort många kör. Jag kan förstå att det känns stressigt att ligga bakom någon som kör "långsamt" när det inte finns annat hinder framför. MEN jag har blivit så otroligt medveten om vad som kan hända i höga hastigheter att jag själv snarare är en sådan som ligger lite under gränsen än över. Hastighetsgränserna är ju till för oss och vår säkerhet. Kan inte ens tänka mig hur försiktig jag skulle vara om jag hade små värdefulla barn i bilen.

Vi kör ju dessutom en rätt liten bil så blir vi påkörda i hög hastighet så blir det väl bara mos av oss. Usch.

Jag känner verkligen inte att det är värt att förlora min integritet p.g.a att jag vill spara några extra kronor eller komma fram till jobb/party/vänner några extra minuter tidigare.

1 kommentar: