Hej

lördag 28 februari 2015

Hallå alla

Ja hjälp. Nu är jag en dålig bloggerska igen. Får man lov att skylla ifrån sig lite bara? För i så fall kan jag berätta att vår lille goding har gått och blivit förkyld igen! Undra om det är förkylning nr 7 nu för vår lille prins på 14 månader. I genomsnitt har han alltså varit förkyld en gång varannan månad. suck! Han har allt bra otur. Den här gången vet jag precis var smittan kom ifrån. Öppna förskolan. Jag förstår inte varför föräldrar tar dit sina uppenbart sjuka barn? Små ett och tvååringar som springer runt och hostar och med snoret rinnandes under näsan. Inte undra på att andra barn blir smittade. Tycker faktiskt det är ganska respektlöst. Förstår inte varför man inte kan stanna hemma någon vecka om ens barn blivit sjuk så slipper smittan bara gå runt runt.

De senaste två förkylningarna har dock varit något lindrigare. Vi föräldrar har inte blivit smittade och han har inte varit tät i näsan, utan snarare som en öppen kran. Fortfarande svårt att andas på natten dock så det kommer vi inte undan. Så det har varit ett par kämpiga nätter med hosta, svårt att andas och lite feber :( Som mamma är det bara att härda ut, vilket man såklart gör med glädje för sitt barn, men trött blir man ju ändå.

Dessutom har Mattias jobbat väldigt mycket de senaste 2 veckorna och vi har inte träffats särskilt mycket alls så det märks ju också av. Men så där är ju livet. Allt går i perioder och just nu hade vi otur med sjukdom som krockade med en period av mycket jobb.

Dessutom så har foglossningen slagit till ordentligt nu. Så typiskt. Jag trodde ju att jag kommit halvvägs och klarat mig så bra, men sedan blev jag flyttad bakåt och då var det som att kroppen började strejka direkt. Kan den göra det rent psykologiskt tro? Foglossningen är ju fortfarande helt hanterbar men jag känner igen smärtan i bäckenet så väl. Särskilt ont har jag när jag ska sova eller när jag suttit för länge i soffan. Jag vet att det kommer bli mycket värre så jag ska ta kontakt med sjukgymnast här ganska snart för att det inte ska bli lika illa som sist. Köpte ett eget litet bälte idag också som ska hjälpa lite. Det var faktiskt väldigt skönt men egentligen borde jag nog skaffa mig ett lite större som täcker en större yta över ryggen. Men det var så fasligt dyrt så jag tänkte se om jag kanske kan få låna av sjukgymnasten eller om jag eventuellt kan hitta något begagnat.

Mattias har också lovat att jag ska få köpa en sådan där riktig gravidkudde. Förra graviditeten låg jag med massa småkuddar runt om och i slutet även amningskudden. Det fungerade okej men jag kände ändå att jag hade velat ha mer stöd överallt på något sätt. och dessutom inte massa småkuddar som bara gled runt i sängen under natten. Även den kan vi väl säga är dyr, så där får jag nog leta begagnat igen.

Har insett att det blir nästan mer inköp under den här graviditeten än förra. Det trodde jag absolut inte. Tänkte hela tiden att vi har det mesta nu, men jag har insett att det har vi verkligen inte. Spjälsängen är fortfarande upptagen av Mio och vi räknar med att han kommer ha den ett tag till. Så det blir till att köpa en lite mindre vagga eller liknande till bebisen som hon kan ha tills runt jul och då är Mio 2 år så då kanske han kan sova i en vanlig barnsäng och bebisen flytta över till hans spjälsäng. Sedan vagn. Vår nuvarande vagn har vi ju bara lånat av bekanta och även om de inte behöver ha tillbaka den än så hjälper det inte oss eftersom vi behöver en syskonvagn (inlägg om den kommer snart). Babyskydd hyrde vi sist vilket på sätt och vis var himla smidigt. Det kostade 600 kr för babyskydd + bas. Det är ändå ett bra pris och vi skulle behöva hyra väldigt många gånger för att komma upp i en summa som gör att vi faktiskt tjänat in på köpa ett eget. Men vi funderar ändå på att göra det. De hyr bara ut 2 modeller och de är snarlika. Stora och tunga. Mio vägde ju ca 10 kg när han var 6 månader och då var det EXTREMT tungt att bära honom i skyddet vilket man ju gjorde hela tiden mellan lägenheten och bilen. Nu står ju vår bil precis utanför vår ytterdörr så det kanske inte spelar lika stor roll den här gången, men ändå. Priset kanske går upp för att hyra med åren och då kan det vara lika bra att köpa sitt eget som vi ändå hoppas kunna använda till ett gäng fina barn :) Sedan är det vissa lite mindre saker som jag också känner att jag gärna köper nytt till varje barn. Nappar, kudde, lakan och så lite kläder. Sedan tillkommer säkert saker som jag inte tänker på just nu. Men ändå... bara den här lilla listan blir ju en del saker. Dags att börja portionera ut utgifterna en sak för varje månad kanske så har vi allt vi behöver till juli :)

Oj, nu sprang klockan iväg. Jag måste gå och försöka få lite sömn. Grabbarna sover redan sedan ett par timmar tillbaka. Lillan sparkar flera gånger varje dag i magen nu. Fortfarande dovt, men det måste ju bero på moderkakan som täcker hela magen i princip. Mattias har fortfarande inte känt några sparkar så det längtar jag väldigt mycket efter.

En sådan här gravidkudde skulle jag vilja ha.
Ser helt underbart ut när fogarna gör ont på natten.

Det här gravidbältet ser ungefär ut som
himmelriket för alla som vet hur foglossning känns :)
Vill ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar