Hej

fredag 2 augusti 2013

Ultraljud

Om ett par dagar fyller jag år och en av de saker som jag önskar mig är att få göra ett till ultraljud. Jag har väldigt svårt att tänka mig att bara göra rutinultraljudet och inget mer. Jag vill ju absolut veta hur det är med vår lille kille där inne och dessutom dubbelkolla att han verkligen är en kille. Dessutom är det ju så väldigt mysigt att få se honom och få lite mer ultraljudsbilder att sätta in i albumet :)

Jag vet att vissa kanske anser att man inte ska göra fler ultraljud än nödvändigt, att det kan skada osv. Där är jag dock helt avtrubbad efter alla ultraljud med Lilly. Vi gjorde ultraljud med 1,5-2 veckors mellanrum och det var aldrig tal om att det skulle vara skadligt för henne. Det "värsta" var väl ungefär att hon kunde bli vänsterhänt. Vi kände väl att det var ett helt okej "handikapp" ;) Skämt å sido, nu menar jag inte att man ska göra ultraljud såååå ofta, för med henne var det ju speciellt. Men en gång till vill jag i alla fall se honom innan det är dags för oss att mötas på riktigt. Funderar på att kanske göra detta ultraljud i september. Då blir det lite mitt emellan rutinultraljudet och förlossningen.

Hur många ultraljud gjorde ni och i vilka veckor?
 
Lillkillen i vecka 19

10 kommentarer:

  1. Två gjorde jag, i vecka nio och vecka arton. Hade gärna gjort privat men hade inte råd. Är verkligen lång tid att vänta utan att få se sin lilla älskling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nästan lite märkligt tycker jag hur extremt länge det blir om man, precis som du, inte har råd att göra något privat lite längre fram. Tycker gott sjukvården hade kunnat bjussa på ett TUL för alla :)

      Radera
  2. 7 stycken gjorde vi =) Ett tidigt ultraljud i vecka 8, ett i vecka 13 inför KUB-testet, rutinultraljudet i vecka 17, ett på Cypern i vecka 21 (?) två tillväxtultraljud i vecka 33 och vecka 39 samt ett ultraljud för fostervattenmätning i vecka 40 då det under tillväxtultraljudet visat på minskat fostervatten. Sen gjorde dom ett par stycken när vi åkte in för tidiga sammandragningar samt för igångsättningen, så det blev nog lite fler =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just det ja, ni gjorde ganska många trots allt. Det är ju det man aldrig vet innan, om man får göra extra senare eller inte. Men bäst att inte chansa på det och ta saken i egna händer och boka privat. Det är ju så mysigt att se de små.

      Radera
  3. Jag gjorde 7 st. ultraljud.
    Första i v.6 - ett tidigt. v.12- KUB-test. v.18- pga urinvägsinfek.
    v.20- rutinultraljud. v.26- för att ta reda på könet. v.28- tillväxtkontroll
    v.35-undersöka om huvudet låg neråt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som att många här som läser ändå har gjort rätt många. Mysigt att se sin bebis flera gånger.

      Radera
  4. Vi gjorde 2 stycken bara, RUL i v 18 & TUL i v 32 :) Gjorde aldrig KUB-test för vi tänkte att de där siffrorna spelar oss ingen roll, men nästa graviditet så kommer jag göra det, enbart för att få se vår lille. Jag kan säga att jag hade många nervösa veckor innan RUL, då inbillade jag mig att jag var skengravid ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, jag förstår verkligen att det måste varit många långa oroliga veckor innan RUL. Jag skulle nog aaaaldrig klara av att gå så länge faktiskt. Kommer alltid att boka in ett privat ultraljud runt vecka 12, om vi inte fortsätter att bli beviljade det gratis i.o.m Lillys sjukdom. Skulle aldrig våga vänta till RUL på att eventuellt få ett besked som man redan kan få tidigt.

      Radera
  5. oj oj vi gjorde många men alla var inte roliga :/ V 5, v8, v 12, v 15,v 19 v20, v21 ,26, v32,v34, v 36, v 38. Men jag fick ju diabetes på slutet så var mycket därför sen var jag inne på förlossningen några gånger för blödning. Men ungen kom ut helt okej ;) I v 20 var vi på 3D ultraljud och de var de häftigaste jag varit med om! Vi tog med blivande mormor och hon satt och grät hela tiden. Vi gjorde det privat och de kostade 1500 kr men inget jag ångrar en sekund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jobbigt att behöva göra ultraljud p.g.a oro såklart. Men skönt att allt var okej ändå :) Mysigt dock att se lille bebisen så många gånger och häftigt med 3D. Vi har ju fått göra 3D två gånger på sjukhuset redan. "Vår" läkare har vi ju haft sedan vi väntade Lilly och han tyckte väl synd om oss så vi fick lite extra snäll behandling den här gången och fick se lilla livet i 3D. Det var häftigt och vi har två fina bilder som gör det så verkligt.

      Men nu tror jag dock att vi får ligga lite lågt med 3D. Hade varit mysigt såklart men tror inte riktigt vi har råd. Rolig idé för övrigt att ta med blivande mormor. Hon måste ha känt sig så speciell och tacksam över att ni ville dela den erfarenheten med henne :)

      Radera