Hej

torsdag 25 juli 2013

Vagnfunderingar igen

Idag åkte vi iväg för att kolla på vagnar igen. Vi kom ju fram till en del grejer förra gången vilket var bra men inte tillräckligt för att jag skulle känna mig helt nöjd och kunna välja vagn. Den här gången åkte vi till en större Babyproffsen och så en mindre butik som heter Happyland.

Jag tyckte det var så kul och mysigt men OJ vad trött man blir av att gå runt och klämma, känna, köra och jämföra. Det är inte lätt ALLS! och INTE är vi mer säkra idag heller. ha ha.

Jag är fortfarande väldigt kluven angående om jag vill ha en vagn med 4 fasta hjul eller en med 2 svängbara hjul där fram. Jag måste medge att den svängbara varianten växer för mig varje gång jag prövar, just p.g.a att det blir så väldigt lätt. Jag ska väl inte direkt påstå att jag är klen eller så men med ett arbete där jag ständigt lyfter så vet jag hur mycket det sliten på kroppen. Jag är helt enkelt orolig för att jag ska slita ut mina axlar med en vagn som måste hävas hela tiden och som blir tyngre och tyngre ju äldre barnet blir.

Men sedan har jag ändå problem med vissa svängbara vagnar som jag tycker känns så himla hårda. Jag vet inte hur jag bättre ska beskriva det men när man försöker gunga vagnen lite så är det som att man försöker gunga ett block cement. Det känns så galet obekvämt och DESSUTOM är dessa vagnar väääldigt tunga att häva, vilket man såklart ändå måste göra då och då när man ska upp på trottoarkanter eller in i bussar mm.

Det är verkligen inte lätt det här.

Mattias tycker att en vagn med 4 fasta känns skönast och mest stabilt även om han också tycker att svängbara hjul har sina fördelar i vissa lägen. Nu kan jag inte påstå att någon av oss är stora shoppingnördar så vi hänger verkligen inte i köpcentret var och varannan dag och att åka buss med bebisen hade vi väl inte heller tänkt göra sådär överdrivet ofta (om jag nu lyckas ta det där körkortet någon gång). Så egentligen spelar det nog ingen större roll av just den orsaken att det är smidigt att svänga runt i trånga utrymmen.

Nya "fyndet" Emmaljunga City cross
Blir det en vagn med 4 fasta hjul så har jag nu 2 modeller som jag gillar väldigt mycket. Den första är Brio Happy som alltid varit en liten favorit och den andra har jag inte kikat på alls förrän idag. Emmaljunga City Cross heter den och det var precis sådär lagom stor för att ändå vara en stor vagn. Jag gillar vagnar som inte är FÖR stora (så som vissa Emmaljunga är, vackra JA men helt gigantiska). Jag är trots allt bara 160 cm och jag vill inte att det ska se ut och kännas som att vagnen är ute och går med mig. Emmaljungan som vi såg idag är lite lägre på något vis vilket jag gillar, för då blir det lättare för mig att bekvämt kunna lägga i och ta ur vårt barn utan att behöva stå på tå eller lyfta upp armarna för mycket. Brion känns också lagom så länge det är en separat liggdel (det jag tidigare trodde bara kallades hårdlift), alltså en duovagn.

Sliter det på bakdäcken på en vagn med 4 fasta hjul att alltid behöva rotera hela vagnens tyngd när man vänder? Vilka däck är att föredra om man har en vagn med 4 fasta hjul?

12 kommentarer:

  1. Vad roligt att du gillade City cross:en! :)
    Jag älskar våran!
    Jag jobbar inom barnomsorgen och har en hel del lyft inom jobbet och tycker inte det är några problem alls att häva vagnen, tänker inte ens på att jag gör det ;) Tycker heller inte att det sliter på bakhjulen..
    Tänk på att vagnar med svängbara hjul är dryga när man vill dra vagnen åt andra hållet ett tag för att skydda från sol eller blåst, eller om man vill dra den över en tröskel/fram och tillbaka för att vagga barnet till sömns..
    Svärmor som jobbar på småbarnsavdelning svär över alla vagnar med svängbara hjul..

    Köp inte vagn med lufthjul!! Hur kul är det att få punktering när man är ute på promenad liksom?

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu hängde jag nog inte riktigt med på det sista du skrev där om en separat som jag inte behöver godkänna. Men tack så mycket för dina inlägg. Det var bra med information och alltid trevligt och värdefullt att höra vad andra har att säga. Känns som att det lutar mot en City cross faktiskt.

      Hur fungerar vagnen till lite större barn? Alltså med sittdelen? Har läst att den är väldigt stor till en liten som nyss börjat sitta. Med de recensionerna var några år gamla så kanske har Emmaljunga utvecklat vagnen lite?

      Har inte FB så får helt enkelt kommunicera via min blogg :) Annars finns jag på smamirakel@gmail.com om man vill skriva lite mer privat.

      Radera
  3. Menade att du inte behövde godkänna kommentaren eftersom att jag skrev mitt fullständiga namn..

    Vi bytte till sittdelen några dagar innan Leah blev 6 månader, då hadde vi ett fårskinn låg i och använde inte selen, det funkade jättebra :)
    Vid midsommar bytte jag till en sittdyna istället, för att kunna använda selen eftersom hon började ställa sig upp i vagnen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja förlåt. Nu fattade jag. Tog bort kommentaren nu och hoppas inte den gjort någon skada :) tack för all input. Hur gammal var din dotter vid midsommar? Vår kommer ju vara ca 6 mån så antar lite yngre då :)

      Radera
  4. Vi har en gammal Brio som vi köpte begagnad, den har fyra fasta lufthjul & är riktigt skönt gung i, tror det är tack vare lufthjulen. Att det skulle bli punktering ofta tror jag folk bara säger, hur ofta får en punktering på sin cykel liksom? :) Vår kille föddes 7 januari så vagnen var grym på att ta sig fram i massa snö!

    Dock är den som sagt gammal & dämpningen är lite utsliten så tycker den har blivit tung att köra nu när vi bytt till sittdel. Så just nu hade jag viljat ha en med svängarna framhjul ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där härliga gunget som Brio har gillar jag verkligen. Och som du säger, man får ju inte punktering så ofta med en cykel, som ändå bär på betydligt mer vikt än en liten bebis.

      Vi ska också köpa begagnat men kanske är det en god idé att inte köpa en FÖR gammal vagn då. De slits ju ändå med åren och jag vet att det är så himla tungt med en vagn som börjar dra åt ett håll. Har hört att det kan hjälpa att sätta på ett nytt hjul, så kanske kan det vara en billig lösning för er om ni nu inte vill köpa en helt ny vagn :)

      Radera
  5. Hon är född 4:e oktober, så hon var strax under 9 månader vid midsommar..
    Jag jobbar igen nu och hon är hemma med sin pappa, tänkte på det du skrev om att snart gå hem.. Jag var hemma 3-4 veckor innan hon kom, höll på att bli galen! Klättrade nästan på väggarna hemma! Om jag var du skulle jag jobba så länge jag kunde..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, okej. Så lite äldre än vår kille kommer vara då.

      Det där med att gå hemma innan är ganska intressant. Min man blir rastlös bara han är hemma några veckor och inte har något direkt inplanerat medan jag ääälskar det. Visst, ibland kan det vara lite segt och kanske framför allt på slutet när man bara går hemma och väntar. Men jag är verkligen en hemmamänniska och tror inte att jag skulle må dåligt av att gå hemma ett tag innan.

      Sedan är det väl lite så också att jag kanske inte har så mycket till val eftersom jag arbetar till viss del med utåtagerande personer så då brukar det vara lämpligt att gå hem ca 2 månader innan BF för att skydda lilla magen. Det känner jag faktiskt redan nu. Brukar hålla mig på rejält avstånd och är lite smått nervös att få mig ett slag eller spark, så för mig del blir det nog rätt skönt att slippa lyften och oron att få sig en känga.

      Men tack för omtänksamheten. Får ju som sagt se hur jag gör med alla mina semesterdagar innan. Kanske blir det lite väääl lång ledighet att vara hemma i 3 månader innan BF. Vi får se.

      Radera
  6. Men åh köp och använd sjal! <3 Och för allt i världen köp inte en babybjörn... ;) //sjal- och selefantasten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad roligt att du säger det för jag har känt starkt att jag vill ha en härlig sjal att bära omkring på. Vet redan att jag inte vill ha en bärsele så som babybjörn utan sjal ska det vara. Tycker det ser så himla härligt ut med knytsjalar men vet inte om det är svårt. Har du något bra förslag på märke/modell?

      Dock kommer vi vilja ha vagn också. Men tror jag kommer gilla att gå runt med bebis i sjal mycket hemma, så har man händerna fria och bebis nära.

      Radera
  7. Ja, man kan ju ha både sjal och vagn. :) Det är guld värt att ha sjal när barnet vill vara nära. Vi fick ju en närhetsbaby så det var guld värt för oss att ha sjal. Jag kan rekommendera dig att gå in och kolla på www.sjalbarn.se/forum, där inne kan du hitta många som kan tipsa om sjalar och kanske även människor som bor nära dig så du kan få prova och känna vad som känns bra/skönt. Jag rekommenderar dig att börja med en trikåsjal i alla fall (är lite stretchigare och mer lättknuten). Om man tränar att knyta sjalen innan barnet föds (kanske har en villig kisse som vill mysa lite? ;) Eller en nalle? Annan bebis att låna?) så brukar man lära sig ganska fort. På youtube kan man se hur man knyter också för att lära sig. Det är lättare än vad man tror dock. Trodde aldrig jag skulle få till det men idag använder vi fortfarande sjalarna flitigt och sonen fyller 2 i september. Det är bland det mysigaste som finns att få bära sådär nära! <3

    SvaraRadera