Hej

lördag 27 juli 2013

Träning under graviditet

Ja, jag hade ju stora planer innan jag blev gravid den här gången på att hålla igång ordentligt redan från start under den här graviditeten. Gick och köpte mig ett gymkort och var allmänt peppad. Sedan kom illamåendet ganska snabbt och träningen blev ett minne blott. Gymkortet har nog bara använts 3 gånger och det har jag dåligt samvete för eftersom jag ändå betalat en del. Några promenader har det väl blivit nu under sommaren när jag mår lite bättre men någon vidare hårdträning kan jag inte direkt påstå att det blivit.

Idag tänkte jag ändå gå en lite raskare promenad för att åtminstone få upp flåset lite, men efter ett kort tag blev magen jättespänd och jag fick som håll, fast mycket längre ner, nästan ner mot ljumsken. Jag försökte gå långsammare men det fortsatte göra ont så jag blev orolig och stannade helt. Då upphörde smärtan. När jag började gå igen började det också göra ont igen.

Jag vet inte om detta beror på att jag bara är extremt otränad just nu eller om bebis säger till mig att han inte gillar det?

Hur mycket har ni andra orkat/vågat träna under graviditeten?
Jag tänkte ändå försöka fortsätta med promenader och lättare styrketräning. Men som sagt, jag blev lite orolig idag att jag trots lättsam träning ansträngde mig för mycket.

3 kommentarer:

  1. Jag promenerade det jag kunde under graviditeten men när man inte mår bra så är det inte lätt. Kroppen fick hela tiden bestämma var gränserna gick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det låter ju vist att låta kroppen bestämma. Det är ju bara lite frustrerande när man själv är van att inte sitta still hela dagarna. Men det är ju övergående. Tids nog har man fullt upp att dra en vagn överallt och önskade att man bara fick sitta still i soffan ;)

      Radera
  2. Jag cyklade mycket! Skulle nog ha fortsatt med det ända fram till födseln om det inte hade varit så kallt ute. Vågade inte cykla mer när det blev halt. :) Annars tyckte jag det var en bra träningsform!
    Jag gick mycket på vattengympa också både för gravida och "vanliga". Superbra! I vattnet blir man ju så gott som tyngdlös så det var verkligen skönt för onda ryggen och svullna ben.
    Gymmade även lite genom att styrketräna lite lätt och promenera på löpbandet.
    Testade på zumba och lite dans, men inget som rekommenderas! Lätt att trilla och sträcka sig i onödan. Man måste ju vara försiktig om sig själv och lilla magen. :)

    SvaraRadera