Hej

söndag 14 juli 2013

Oj vad tiden går

Jag har ännu inte funderat sådär jättemycket kring hur länge till jag ska jobba osv. Det känns ju fortfarande så väldigtlångt bort. Jag har inte ens kollat upp exakt vad som gäller men på mitt jobb brukar det vara rekomenderat att ansöka om havandeskapspenning ett tag innan. Som max kan man väl gå 2 månader innan BF så det hade jag väl helt enkelt tänkt att göra. Tror faktiskt inte jag kommer orka med att jobba mycket längre än så ändå. En del tunga lyft, mycket böja sig ner och springa omkring dagarna i ända. Att dessutom då vara riktigt stor underlättar ju inte. Sedan har jag en timmas åkande för att komma till jobbet vilket inte heller är helt skonsamt för rumpa/rygg. Så jag kommer nog helt enkelt känna mig rätt nöjd sådär en 2 månader innan det är dags.

Jag visste att jag hade några semesterdagar kvar i år så jag tänkte att jag kanske skulle ta ut de också i samband med att jag går på havandeskapsledighet. Jag gick in på datorn nyss för att kolla exakt hur många dagar jag hade och fick mig nästan en smärre chock när jag fick reda på att jag hade hela 25 dagar kvar.

Jag trodde kanske att jag hade ca 10 dagar men 25 hade jag aldrig kunnat tro. Det innebär ju en ledighet på 5 hela veckor. Jag kände mig nästan lite stressad över det för helt plötsligt kanske det innebär att jag bara har en dryg månad kvar på jobbet. Och i ärlighetens namn vet jag inte riktigt om jag har lust att gå riktigt så tidigt.

Jag menar, det klart att det alltid är skönt att få vara hemma och verkligen hinna förbereda ankomsten, kunna satsa på att ta mitt lilla körkort och kanske eventuellt hinna flytta också. Men samtidigt känns det nästan fånigt att sluta jobba fööör tidigt (även om det då skulle vara semesterdagar).

Så nu får jag kanske tänka om lite och framför allt gå hem och fundera och kalkylera. Visserligen är det ju inget som behöver bestämmas i nästa vecka direkt men tycker ändå det är skönt att veta lite på ett ungefär hur hösten kommer se ut för min del.

Hur gjorde ni innan föräldraledigheten? och vad jobbade ni med då?

4 kommentarer:

  1. Skönt att du inte har så lång tid kvar!
    Själv jobbade jag i butik, men var tvungen att gå hem i vecka 23 pga svår foglossning. Det var rätt tungt att vara hemma så lång tid innan (speciellt eftersom jag inte kunde röra mig). Men vad jag hört från andra så har de svåraste för dom med att få barn varit att ställa om sig från att ha ett aktivt liv med arbete 40 timmar i veckan till att "bara vara hemma". Så på så sätt är jag jätte glad att jag hade god tid på mig hemma att ställa om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan tänka mig att det kändes lite långt att gå hem så väldans tidigt. Samtidigt som det kanske var skönt att slippa tänka på att jobba också om du hade så väldigt ont.

      Personligen älskar jag att vara hemma så jag tror visserligen inte att jag hade blivit uttråkad, men på något vis känns det ändå inte mer än rätt att jobba om man känner sig pigg. Rent ekonomiskt är det ju fördelaktigt också såklart :)

      Radera
  2. Jag blev sjukskriven tack vare illamåendet så jag hade inget större val än att vara hemma. Men du ska ju göra vad som känns bäst, inte för att det hjälper dig bestämma dig men ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det klart. Och kanske var det då skönt för dig att få vara hemma om du mådde så dåligt. Mådde du illa långt in i graviditeten?

      Radera