Hej

fredag 18 januari 2013

Tankar

Har suttit med ett blankt blad framför mig fler gånger nu de senaste dagarna och börjat skriva mening efter mening men alltid raderat det jag skrivit för att sedan stänga ner datorn igen. Det jag ska skriva nu har känts väldigt svårt att formulera och få ner på ett bra sätt i bara ett inlägg.  Så istället för att försöka få ner alla mina tankar, vilket känns helt omöjligt, så tänkte jag bara dela med mig lite kort av mitt motto som hängt med mig i många år nu och hjälpt mig igenom många svårigheter.

"Se alltid något positivt i allt negativt som händer"

Sedan tänkte jag bara gå rakt på sak och skriva några korta tankar/känslor som jag har. Det får helt enkelt räcka. Ibland är det verkligen för svårt att riktigt sätta ord på det man känner och vill få fram.

1. Jag är glad för att jag blev gravid med Lilly och för att hon var hon. För att hon, just vår lilla speciella tjej, stannade med oss i hela 21 veckor och kämpade på varje dag och varje vecka. Vi älskar henne, saknar henne men vet att hon har det bra nu. Vi tror och hoppas att vi får träffa henne igen i livet efter detta och att vi då kommer få chans att uppfostra henne som den fina lilla speciella dotter som hon är.

2. Jag gråter inte ofta längre för att hon är borta. Jag har insett att hon helt enkelt var för fin för den här världen. Det var inte vår lott att få ta hand om henne här och nu. Det har jag accepterat nu.

3. Det finns fortfarande ingenting som jag önskar mer i hela världen än att få bli mamma till ett litet barn som behöver bli älskad, uppfostrad, uppassad och undervisad. Ibland kan den längtan göra så att det känns som att jag nästan ska explodera. Jag vet att jag har så mycket att ge och den längtan kommer aldrig att bli tillfredsställd förrän jag får bli mamma.

4. Jag är konstigt nog tacksam för alla mina tidigare graviditeter, trots att jag inte önskar att någon annan behöver gå igenom samma sak, då jag känner att det fått mig att verkligen inse vilket otroligt mirakel varje litet unikt barn verkligen är.

5. Alla barn, sjuka som friska, normalbegåvade eller mindre begåvade, nyfödda eller äldre, som på ett eller annat sätt kommer till vår familj under årens lopp kommer att vara varmt välkomna, önskade, älskade och behövda.

6. Det finns nog ingenting som gör mig mer upprörd än vuxna människor som tycker att det är okej att välja och vraka vilket typ av barn man ska ha och att det är helt okej att försumma ett liv som inte passar in "just nu". Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan se sig omkring, se alla små barn och välja bort att välkomna sitt eget. Det gör verkligen ont i mitt hjärta varje gång jag tänker på alla de barn som aldrig får komma hit.



Jag vet att det är en del som följer mig som varit med om liknande saker som jag, och andra tumma erfarenheter också för den delen, och det är främst p.g.a er som jag inte vetat hur jag skulle skriva detta inlägg. Jag vill absolut inte trampa någon på tårna och ni ska veta att jag känner med er allihop. Jag förstår er sorg och sörjer tillsammans med er. För er kanske detta inlägg kan kännas hårt, hänsynslöst, jobbigt och provocerande men ni ska veta att det inte är min mening. Så med det sagt hoppas jag att ni fortsätter kämpa på och tar ER tid till att läka och komma tillbaka till livet.

10 kommentarer:

  1. Mycket bra ord! :) du är så stark som skriver om dina känslor trots det som hänt! Beundrar dig verkligen ska du veta! Kan inte ens föreställa mig det som ni gått igenom och ändå så skriver du så beundransvärt på bloggen, starkt!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, det värmer verkligen att höra. Kram

      Radera
  2. Otroligt bra skrivet. Ibland behöver man bara gå rakt på sak när man skriver om svåra och jobbiga tankar. Jag beundrar din styrka och ditt sätt att hantera sorg. Du låter inte ditt liv förgöras utan du VILL ta dig framåt och gör det också. Vet inte om jag någonsin skulle kunna framkalla sådan styrka hos mig själv.

    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Det betyder så mycket att få höra så fina ord. Det finns ju ett engelskt ordspråk som heter "What doesn't kill us makes us stronger", jag tror på det.

      Radera
  3. Håller med dig fullständigt. Var med om att läkarna nästa försökte att få mig att göra kub, de tyckte det var konstigt att jag inte vill göra det och jag tror jag fick fråga 3 gånger! Jag är trotts allt bara 21 dessutom! Skulle aldrig välja bort något barn. Har en helt fantastisk underbart brorsbarn med ds. Som du skriver alla barn är välkomna och enligt mig får man det barnet man ska ha ^^ Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tror jag också. Har en vän som tyvärr råkat ut för lite depression och mycket smärtor i kroppen och hon har ett barn på snart ett år. Hon sa något vist till mig en gång. Hon sa "Jag tror att man får det barn man behöver". (ja, lite som du skrev egentligen). Men hon menade i alla fall att hennes barn är en riktig glad liten unge och det var precis det som de behövde eftersom de själva hade det kämpigt. Samma sak som någon som behöver bli mer ödmjuk kanske får en lite mer krävande bebis osv. Jag tror även att rätt barn kommer till rätt familj. Så att barn med speciella behov tex tror jag kommer till väldigt speciella familjer som kommer kunna ge barnen en underbar uppväxt. Så man ska känna sig utvald och välsignad om man får ett sådant barn. Det är verkligen speciellt.

      Radera
  4. Otroligt fint motto. Du är stark som kan se allt det positiva. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag försöker åtminstone. Vissa dagar går det bättre än andra. Men det håller mig lite på banan om inte annat.

      Radera
  5. Så bra skrivet!!!
    Jag är ju en av dem som varit med om samma sak som dig/er och mig trampar du absolut inte på tårna med ditt inlägg. Tvärtom så blir jag lite gladare och får mer ork när jag läste detta!
    Är själv en väldigt positivt lagd person i vanliga fall, men för stunden så har jag inte nått fram till ett liknande läge som dig. Det är bara att acceptera att sorg kan vara så olika för olika personer.

    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vissa dagar är mer uppåt än andra. Ibland klart att jag är ledsen och och känner saknad och sorg. Men jag tror att det är viktigt att inte glömma bort det positiva man har runt omkring sig också. Det är lätt att gå ner sig annars tror jag. Men hur som helst, det glädjer mig att du fick lite ork och glädje av mitt inlägg. Skickar styrka till dig. Kram

      Radera